Ring til os på tlf. 42 72 69 00 - Man - Fre: 11-17 - Lør: 10-14 - Søn: Lukket

Designer kjoler, modetøj & sko fra bla. Margot, Du milde og Tamaris

Dametøj

Har du allerede klædeskabet fyldt med tøj ? Og synes du alligevel aldrig, at du kan finde det helt rigtige, at tage på ? Ja, så har du det ligesom de fleste af os andre. Men det handler ikke kun om mode og nye trends, det handler om at finde din personlige stil. Gå dit klædeskab igennem evt. sammen med en veninde og vælg det tøj, som du har det godt i og som klæder dig. Forsøg at sætte de enkelte dele sammen på nye og anderledes måder, hvor du evt. skeler til modefarverne her og nu. Vælg helst de dele, som du kan kombinere med andre dele på flest mulige måder. Du vil opleve en helt ny tilgang til dit tøj, hvor du glæder dig til at tage dit nyfundne tøj på hver dag. Nu er du så klar til at købe det tøj, du mangler for at fuldende garderobens indhold. Vi vil gerne hjælpe dig !

1 til 20 af 591

pr. side

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

1 til 20 af 591

pr. side

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Det kommer næppe bag på nogen, at modetøj til kvinder er et vidt begreb, som har så mange forgreninger, at det kun vanskeligt beskrives med få ord. Overordnet kan det fastslås, at den vestlige verdens kvindemode har haft mange ansigter og udtryksformer op gennem historien.For at en tøjstil kan blive til et modefænomen, skal nogen naturligvis begynde på en ny stil. Dem kalder man som bekendt trendsættere. I nogen grad har det været sådan, at moden blev mere eller mindre dikteret af de store modehuse. Sådan forholdt det sig især i det forgangne århundrede. I dag ser man imidlertid i højere grad at modehusene i relation til modetøj til kvinder, har følere ude for at opfange nye tendenser og strømninger i befolkningen blandt trendsættere både blandt kendte personer og grupper af ukendte mennesker, der begynder at klæde sig på en bestemt måde.
 

Gårsdagens og morgendagens mode

Modetøj til kvinder kommer og går og visse elementer genopstår senere, til glæde for nogen og med hovedrysten til følge for andre. Som eksempel ses meget af 60’ernes modetøj igen på hylderne i år, og hele retrobølgen vidner om en interesse i at prøve kræfter med moden af i går, ja, modetøj til kvinder. Selve ordet retro bærer betydningen tilbage eller tidligere, og det er præcis hvad det går ud på. For mange handler retrostilen nemlig ikke nødvendigvis om nostalgiske følelser, men om at nye generationer tilfældigvis genopdager hedengangne tøjmoder, der ellers kun huskes af de ældre generationer, som derefter med hovedrysten og nostalgiske smil om læben kan se de unge opføre sig, som om de havde gjort en epokegørende og nyskabende opdagelse indenfor modetøj til kvinder.Som eksempler kan nævnes kassebukserne, stramtsiddende eller løstsiddende skjorter, bluser og overdele, smalle eller brede, korte eller lange kjoler og nederdele, bukser med svaj, broderier på tøjet, tætsiddende eller løstsiddende jeans, brede eller smalle bælter, frakker i grove eller fine stoffer og så videre. Dertil kommer de tilbagevendende modefarver, som i sagens natur også har det med at dukke op igen og igen.
 

Når modetøj til kvinder bliver ekstremt

Et eksempel på modetøj til kvinder, der lykkeligvis er passé, er korsettet, som i 1880’erne og 1890’erne oplevede sin storhedstid og havde til formål at skabe kvindelige kropsformer i timeglasfacon. Idealet var et taljemål på sølle 16-18 inches, eller et sted mellem 40,6 og 45,7 cm. For nogle kvinder var sådanne mål naturligvis fysisk umulige, og rygter vil vide at nogle kvinder ligefrem fik fjernet de nederste ribben kirurgisk, for at kunne stramme korsettet en tand ekstra ind. Den ekstreme mode med hvepsetaljen var selvfølgelig ikke uden negative sideeffekter hvad helbredet angår. Den stramme korsettering resulterede både i skader på de indre organer og i komplikationer ved graviditet og fødsel, men moderne var det, og moden med snøreliv og korsetter fortsatte i omkring fire hundrede år, indtil modetøj til kvinder gav stof til andre tanker.
 

Signalværdien i modetøj til kvinder

For de victorianske kvinder var det ikke tilladt hverken at vise ankler eller at se på en mand. Det eneste legale virkemiddel til at tiltrække en mand var dengang at optræde med opsigtsvækkende tynd talje. I dag må den moderne kvinde siges at have væsentligt flere virkemidler i den henseende, og modetøj til kvinder afspejler naturligvis denne mangfoldighed. Den modebevidste kvinde af 2011 behøver ikke at ændre på sin krop, men kan vælge mellem en mængde forskellige snurrige modepåhit, som alle tjener det formål at sende et eller andet signal til beskuerne, ud over naturligvis at tilføre bæreren af modetøj til kvinder en følelse af at være med på noderne.
 

Klæder skaber folk

Modetøjet til kvinden af i dag er en meget kompleks størrelse, som afhænger af mange forskellige faktorer såsom alder, social status, bopæl og omgangskreds – og naturligvis størrelsen af beløbet på ens bankbog.Modetøjet opfylder dels ønsket om at signalere at ens tøjstil er aktuel og ny, dels at markere et tilhørsforhold til bestemte stilarter inden for moden; men modetøj til kvinder er i virkeligheden meget mere end det. Moderigtigt tøj kan eksempelvis være udtryk for nutidighed, ungdommelighed, råhed og coolness eller være en decideret provokation. Modetøj til kvinder kan i perioder være sexet, udfordrende og feminin, mens den til andre tider har retning imod det mere tækkelige og tidløse. Det moderne outfit kan enten fremme ens personlighed eller skabe et nyt og anderledes udtryk. Noget modetøj til kvinder fokuserer på det sofistikerede, fashionable og exceptionelle, mens andet går i den modsatte retning og søger det enkle, pjuskede og slidte, sådan som det ses i den afslappede casual-wear mode.Man skal således slet ikke undre sig hvis de totalt gennemslidte og gennemhullede pjalter, som den unge pige tropper op i til en festlig lejlighed, skulle vise sig at være kostbart mærkevaretøj, der har kostet en mindre formue.
 

Kommet for at blive?

Selvom tøjmoden ikke længere alene dikteres af Paris og Milano, er vi alle en del af den, både som modebrugere og modeskabere. Om end konstant udskiftet til nyt, er modetøj til kvinder kommet for at blive.